sâmbătă, 30 noiembrie 2013

Aviația militară din Craiova nu moare

Aviaţia militară din Craiova nu moare

Pe o formă de teren dominantă şi la poalele căreia se aşterne cetatea Băniei de pe malul Jiului, Fabrica de Avioane îşi dobândise merituos, în câteva decenii, un nume, şi chiar un renume între marile obiective industriale doljene şi ale ţării. Era un eldorado inepuizabil pentru mii de oameni ce-şi doreau o ocupaţie onorabilă; era un furnizor sigur şi parolist pentru cei ce încheiau comenzi valoroase.
         Dornici să afle cum stau lucrurile în acest important obiectiv militar din urbea lor, dar şi despre preocupările foştilor lor colegi sau cunoscuţi, un grup de cadre militare în rezervă şi retragere din Filiala „Mihai Viteazul” Dolj a ANCMRR a făcut aici o vizită nu lipsită şi de momente emoţionante. Pentru mulţi dintre ei, spaţiile vizitate, însemnând cândva, locuri unde au muncit zeci de ani în calitate de piloţi de avioane, de ingineri şi tehnicieni în ramura aviatică, iar acum cuprinşi de o îndreptăţită trăire nostalgică.
         Prezenţa în mijlocul vizitatorilor şi a domnului general de brigadă (r) ing. Gheorghe Grecu, cu ani în urmă, aici, şef Atelier Proiectare – Tehnologie a produs o plăcută surpriză gazdelor, motivând cu prisosinţă aşteptatele îmbrăţişări colegiale pline de afecţiune. Domnul inginer Laurenţiu Popa, şef Secţie Structură şi domnul Dumitru Sâiu, şeful Departamentului Producţie ne îndreaptă paşii prin numeroasele secţii ce dădeau cândva viaţă aviaţiei militare române. Liniştea generală, în aceste clipe, atât de apăsătoare şi neverosimilă pentru astfel de spaţii uriaşe destinate unei febrile activităţi, aşterne pe feţele musafirilor nedumerirea.
         „În urmă cu mai puţin de două decenii – rupe tăcerea inginerul Laurenţiu Popa -, lucrau în această Întreprindere industrială mai mult de 4600 de muncitori şi specialişti. Astăzi… ceva mai puţin de 360 de angajaţi. Constituim nucleul de mobilizare. Conservăm instalaţiile tehnice, mai reparăm câte un elicopter, uneori chiar şi avioane…”     „Ne mulţumim şi cu unele comenzi nesemnificative (ce pot totuşi însuma zeci de repere anual), se destăinuie cu resemnare dar şi cu o licărire de speranţă şi domnul Dumitru Sâiu, şeful Departamentului de Producţie, comparativ desigur cu miile de repere de altădată, atât de mult solicitate de armata română, şi nu numai. Eu visezi cu ochii deschişi, că o minune este gata să se producă… Aşteptăm cu ardoare comenzi ferme şi masive, pe măsura experienţei noastre. Şi dacă acum ne ucide inactivitatea aceasta de mormânt, preferăm să fin copleşiţi de tumultul însufleţitor de altădată…!”
         Ne aflăm în Atelierul Restaurare. Aici, materia cenuşie, câţiva specialişti, atâţia cât au mai supravieţuit declinului economic îşi exersează profesia construind avioane de colecţie, şi nu de luptă! Nici în imensa hală ce se constituie în Centrul de Cercetare şi Încercare în Zbor, unde gazdele ne invită, lucrurile nu stau mai bine. Şapte – opt specialişti aşteaptă să primească vreun exemplar aeronautic pentru efectuarea zborurilor de antrenament în vederea participării la vreun eveniment aviatic precum şi menţinerea antrenamentelor de zbor.
         La finele acestei întâlniri de suflet nutrim cu toţii sentimentul de sfântă camaraderie, de încurajare amiabilă, de încredere în vremuri mai bune. Foştii colegi de posturi de luptă, prezenţi între noi, comandorii (r) Ilie Dumitrescu, Ion Crăciunescu, sublocotenentul (r) Gheorghe Dinului, m.m. principal (r) Ioan Olaru, Mircea Calianu, Gheorghe Popovici, m.m. cls. I-a (r) Ilie Ştefan sunt componenţi şi ai Asociaţiei Române pentru Propagandă şi Istoria Aviaţiei, Filiala Craiova. Ei mulţumesc din toată inima, colegial, celor ce constituie astăzi nucleul de mobilizare al aviaţiei militare din capitala Olteniei pentru ajutorul dezinteresat material ce-l primesc în realizarea temerarei şi curajoasei lor iniţiative – construirea în replică a avionului COANDĂ 1910.
         La cele 12 invenţii din domeniul aviatic, pe care domnul comandor (r) Ilie Dumitrescu, ajutat îndeaproape de sublocotenentul (r) Gheorghe Dinului, cu ani în urmă le-au proiectat şi realizat, de data aceasta, în colaborare cu un grup de colegi, ieşiţi şi ei din sistem, dar mereu activi şi îndrăgostiţi de arma argintie a văzduhului, doresc cu ardoare să vadă împlinită cât mai curând şi această REPLICĂ, certificând astfel cinstirea memoriei mentorului lor din PERIŞORU de Dolj. „Nu dorim – ne spunea pasionatul în de-ale zborului aviatic, comandorul (r) Ilie Dumitrescu, vicepreşedinte şi al ARPIA – ca aviaţia militară din Craiova să moară sub privirile noastre”.
         Şi, spre cinstea şi onoarea lor militară, a acestor harnici aviatori şi la vârsta senectuţii, şi-au îndeplinit cu brio angajamentul inimii lor. Cu prilejul aniversării a 60 de ani – 27 octombrie 2012 – de zbor reactiv pe aerodromul din Craiova, alături de numeroase şi atractive activităţi, în prezenţa a peste 1500 de cetăţeni, între care reprezentanţi ai Comandamentului Aviaţiei Militare şi ai autorităţilor locale, a fost prezentată, rod al strădaniei echipei de specialişti – menţionaţi mai sus -, şi REPLICA avionului cu reacţie, COANDĂ 1910. Tot cu această ocazie a fost editat şi primul număr al revistei Oltenia Aeronautică, instituite plachete jubiliare, diplome de onoare, pe care admirabilii aviatori le-au oferit cu generozitate publicului prezent. În încheierea evenimentului aniversar, inimoşii aviatori în rezervă şi în retragere au prezentat iubitorilor de aeronautică un interesant simpozion precum şi o expoziţie tematică.


Col. (r) Sergiu Picioruş
Purtător de cuvânt al Filialei „Mihai Viteazul” Dolj a ANCMRR


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu